IMG_8871.jpg

Bijna 25 jaar geleden begon ik, Pauline, mijn opleiding tot fysiotherapeut. De interesse in het menselijk lichaam had ik altijd al gehad en dit leek de meest logische keuze. Na mijn diploma gehaald te hebben was het een beetje vergelijkbaar met wat er altijd gezegd wordt over je rijbewijs halen: "je leert pas echt fysiotherapeut te worden als je begint met werken". En dat klopte ook. Ik liep in die tijd meer en meer tegen mijn grenzen als behandelaar aan. Ik merkte dat ik niet altijd een bevredigend resultaat kon behalen en mensen niet altijd kon helpen waar ik dat wel wilde. En dat begon me te irriteren.Dit bleek voor mij uiteindelijk een perfecte motivatie te zijn om op zoek te gaan naar behandelmethoden waarmee ik mijn klanten beter kon helpen. Waardoor ik mijn therapeutische grenzen kon verleggen en ik wél die mevrouw van 79 kon helpen waarbij de arts gezegd had dat ze maar moest leren leven met de pijn. Waarbij ik die jongedame, die jaren na een auto-ongeluk en verschillende behandeltrajecten nog steeds klachten had wél kon helpen zodat ze haar studie en haar hobby weer kon oppakken. Waardoor ik de sportieve dochter van een vriendin die knieklachten had binnen 5 minuten pijnvrij had waardoor ze die hardloopwedstrijd wél mee kon lopen. Dát was de motivatie voor mij om te blijven zoeken naar methoden waardoor ik net dat stukje extra kon bieden.

En dát is het stukje wat mij enorme voldoening geeft. Mensen helpen om van hun klachten af te komen. Daardoor hun kwaliteit van leven te verbeteren. Ervoor zorgen dat mensen weer kunnen doen wat ze graag willen doen. Dat is waar ik blij van word!

Dit betekent dat ik het in mijn behandelingen dan ook vaak anders doe dan wat standaard is bij de 'traditionele' fysiotherapeut. En dat ik andere behandelmethodes en technieken toepas om te achterhalen waar de oorzaak van de klacht zit. Want alleen door de oorzaak aan te pakken heb je ook op lange termijn resultaat. Duurzaamheid in de fysiotherapie noem ik dat.

Betekent dit dat ik uitgeleerd ben, alles weet en iedere klacht zonder problemen kan verhelpen? Nee, dat zeker niet. Was dat maar waar!

Wat ik wel weet is dat ik nog steeds gemotiveerd ben om te blijven leren, om nieuwe technieken te ontdekken, om mezelf te blijven ontwikkelen en zodoende mijn klanten nóg beter te kunnen helpen. Dat is mijn missie!