Intermittent Living

Ben jij comfortabel met het oncomfortabele? Of oncomfortabel met het comfortabele?



Iedereen zal het met ons eens zijn dat wij een comfortabel leven leiden. We hebben altijd voldoende voedsel en schoon drinkwater tot onze beschikking. We leven doorgaans in een comfortabele omgevingstemperatuur, we zitten vaak lang en veel, we nemen antibiotica om onze biologische vijanden te bestrijden.


Maar is dit comfort wel zo goed voor ons?

Het tegendeel is waar. Deze door de mens gecreëerde omgeving heeft ervoor gezorgd dat we steeds zwakker en zieker worden. Momenteel zijn er in Nederland circa 10.000.000 (!!!) mensen met een chronische aandoening. 10 miljoen mensen. Laat dat getal eens even bezinken. Dat is bijna 60% van onze bevolking!! Het is zelfs zo erg dat 40% van deze chronisch zieken jonger is dan 40 jaar. Iets om over na te denken...

We kunnen duidelijk concluderen dat we met z’n allen steeds ongezonder en zieker worden.



Wat is dan de invloed van onze omgeving op onze gezondheid?

Als mens hebben we de laatste eeuwen onze omgeving steeds meer naar onze hand weten te zetten waardoor we van alle gemakken zijn voorzien.

Heel kort door de bocht is onze omgeving verandert van:

Onveilig → Veilig

Acute stress → Chronische stress

Afwisseling → Regelmaat

Ongemak → Comfort

Schaarste → Overvloed


We weten natuurlijk al langer dat chronische stress een grote risicofactor is voor diverse gezondheidsaandoeningen maar comfort en regelmaat zijn dat net zo!

We hoeven namelijk niet meer intensief te bewegen, na te denken of te improviseren om te overleven. En dan komt de volgende spreekwoord aan bod: “If you don’t use it, you lose it”. Het geeft aan dat als we onze systemen niet gebruiken, we ook niet kunnen verwachten dat ze goed blijven functioneren.

In de sportschool snappen we dit concept: We trainen om sterke spieren te krijgen, stoppen we daarmee, dan gaat onze spiermassa achteruit.

Maar dit principe geldt ook voor alle andere systemen in ons lijf.


Uiteraard zitten er niet alleen maar nadelen aan het tijdperk waarin we leven. We sterven niet meer aan honger, dorst, kou of gevaar. Super! Daarom is een combinatie van factoren die ons vroeger sterker maakte én het ontbreken van extreme gevaren dé methode om weer vitaal, sterk en weerbaar te worden.


Wat is Intermittent Living?

Intermittent Living is een methode die gebruik maakt van prikkels die we vroeger ook hadden. Het gaat dan om prikkels die te maken hebben met kou, hitte, dorst, ademhaling, beweging en voeding. Prikkels die, als ze toegepast worden in de juiste dosis, ervoor zorgen dat we uiteindelijk sterker worden.

Onze “regelsystemen” worden weer een handje geholpen om terug in balans te komen en ze kunnen functioneren zoals ze bedoeld zijn.



Waarom werkt Intermittent Living zo goed?

De prikkels die toegepast worden bij Intermittent Living zijn allemaal vormen van stress. Maar nu hoor ik je denken: “stress is toch helemaal niet goed voor je?” Dat klopt. Als het chronische stress betreft dan wil je dat inderdaad liever niet. Acute stressprikkels daarentegen zijn net heel gezond voor ons! We noemen deze prikkels dan ook “hormetische prikkels”. Prikkels die ons vroeger altijd beschermd hebben. What doesn’t kill you makes you stronger.


Intermittent Living is een bewezen concept met uitdagingen voor ons lichaam die ons gezonder maken, die ons weerbaarder maken tegen aandoeningen, ons vitaler doet voelen. Het maakt ons weer MENS.


Het spreekwoord “rust, reinheid en regelmaat” kun je na het lezen van bovenstaande tekst wellicht in een ander kader gaan plaatsen als het onze gezondheid betreft. Dit dekt zeker niet meer de lading voor een goede gezondheid. Sterker nog, het is achterhaald.


Wil je Intermittent Living integreren in je dagelijks leven? Maak dan een afspraak voor een 1 op 1 gesprek of neem deel aan 1 van de aankomende workshops.



98 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven